Bij de aanvang van ieder project zou de eerste vraag moeten zijn “ waarom willen we dit product verpakken? ”
De verpakking en het hele proces erom heen, zijn kostbare aangelegenheden. Indien het niet echt nodig is om een product te verpakken, wil men liever het product ook niet verpakken en geen onnodige kosten aan het product toevoegen.
Maar in de meeste gevallen is er geen goed alternatief en ontkom je er niet aan om een verpakkingsproces op te starten.
On-verpakte eieren heel naar de supermarkt en daarna naar een huisadres vervoeren is een hele uitdaging en dit telt voor vele producten die u en ik tegenkomen.
Het volgen van de Supply Chain, van boer naar consument, laat zien dat de verpakking toegevoegde waarde creëert. Ondanks de hoge kosten van verpakkingsmaterialen en het verpakkingsproces, zijn de voordelen groter.
Het reduceren van de verpakkingskosten is bij iedere onderneming die met verpakkingen te maken heeft een speerpunt. Door een verpakking her te gebruiken, al is het maar 1 maal, dalen de kosten van het verpakkingsmateriaal met 50%. Dat klinkt mooi, maar daar moeten de kosten van schoonmaak, inzamelen enz. nog vanaf. Het theoretische voordeel verdwijnt in de praktijk als sneeuw voor de zon.
Maar wat zou er gebeuren als de thuis breng service van de bekende supermarkten ook het “ lege” goed mee terug nemen? Bij iedere levering mag men het verpakkingsafval mee terug geven.
Verpakken heeft zoveel verschillende invalshoeken, je raakt nooit uitgeleerd en je kunt er altijd over praten.
Mocht u binnenkort in een gezelschap zitten en men weet geen gespreksonderwerp meer, begin eens over een verpakking en de kans is groot dat u getuige wordt van een zeer innoverend gesprek.