November 2019. Met het hele managementteam teruggetrokken op de hei om strategische doelstellingen voor de komende 5 jaar te bepalen. De markt verandert, dus daar moeten wij op in kunnen spelen. Al snel weten wij wat we willen; minder grondstof gebruiken, biobased of gerecyclede grondstof en op termijn concepten bedenken om verpakkingen herbruikbaar te maken. Natuurlijk ook efficiënter produceren. Wij willen dit vermarkten door ons tot een kenniscentrum te transformeren.
Om kenner te worden volgen we veel kennissessies en webinars en nemen we actief deel aan projectgroepen welke betrekking hebben op het onderwerp. En ja hoor, het werkt! We worden uitgenodigd door een A-merk om mee te denken over het circulair(der) maken van hún verpakking. Dat is precies zoals wij het tijdens die heisessie voor ogen hadden!
Verduurzamen is iets wat altijd wel in ons aller DNA zit, maar vaak is een financiële prikkel de definitieve trigger: tariefdifferentiatie. Als wij dan de KIDV-recyclingcheck erbij nemen, dan zakt de moed ons al snel in onze schoenen. PET, PE en PP zijn de gangbare recyclingstromen, maar simpelweg onze flessen en doppen van één van deze materialen maken, maakt de verpakking voor onze klant niet recyclebaar. Hoe zit dat met het etiket of sleeve, gaan die er wel af? Blijft er niet te veel restproduct in de verpakking achter? Ga zo maar door. Nee, de vraag van onze klant lossen wij niet zomaar alleen op!
Samenwerken in de hele keten is dus essentieel! Van nature ben ik transparant naar anderen en heb gelukkig in 25 jaar een flink netwerk opgebouwd. Dus maar even snel een paar telefoontjes plegen om mijn fijne collega’s uit de keten uit te nodigen om mee te denken over het circulair maken van ‘hún’ verpakking. Of is het onze verpakking?
De aanwezigheid van een verpakkingskundige is nog lang geen vanzelfsprekendheid binnen een verpakkend bedrijf. Vaak is het nog steeds de inkoper of een andere functionaris die dit vak erbij doet. Maar dekt de term verpakkingskunde nog wel de lading? Zou het niet beter verpakkingsketenkunde zijn?
Deze column wordt verzorgd door de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen (www.verpakkingskundigen.nl) en is dit keer geschreven door Peter Westveer van Flestic. Hij heeft de pen door aan Jolien Wechgelaar van Hilton Foods.